Aktuellt

Tillbaka

Läs veckans förbundspenna skriven av Christel Björkstrand

av Jeanette Harf den 21.05.2018
(läst av 5512 besökare)

Vi måste alla ta ansvar för vår egen hälsa

I april utkom en intressant utredning  av forskarna Tommi Vasankari, Päivi Kolu mfl: Räkningen för fysiskt inaktivitet stiger – kostnader för samhället på grund av fysiskt inaktivitet och dålig fysisk kondition. Utredningen påvisar vad dagens stillasittande samhälle, vår dåliga kondition och vår fysiskt oaktiva livsstil kostar. Eller snarare visar utredningen, som utgavs av statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet, på hur mycket samhället kunde spara om vi alla ökade den dagliga motionen och förbättrar vår kondition. Det har knappast undgått någon de stora kostnader som en orörlig livsstil medför, för i så gott som alla medier har de tutats ut. Det är fråga om så stora siffror att det är svårt att greppa vad man egentligen talar om.

Enligt Vasankaris och Kolus utredning kostar vårt stillasittande liv samhället minst 600 miljoner i hälsokostnader, 150 miljoner i hemvårds- och hemsjukvårdskostnader och samhället (vi) förlorar över 1400 – ja ända upp till 2800 – miljoner i inkomstskatt. Lägg till över 900 miljoner i produktivitetskostnader, 30-60 miljoner i arbetslöshetsersättningar och de 70 miljoner som tillkommer av att en del av oss slås ut i samhället. Totalt talar vi om en summa på tre till sju miljarder. Allt detta för att vi inte rör på oss tillräckligt och inte har en tillräckligt bra grundkondition. Bara för att sätta det i proportion till andra heta diskussioner i samhällspolitiken: den omtalade social- och hälsovårdsreformen uppskattas minska kostnadstrycket i framtiden med ca tre miljarder. Samma resultat skulle alltså i princip kunna uppnås genom att vi alla går in för en fysiskt aktivare livsstil.

Nu är det inte fråga om att alla i Finland behöver klara av att löpa coopertestet med godkända resultat eller vara tvungna att börja hårdträna. Det är till mycket fråga om helt vanligt vardagsmotion och ett annorlunda tänk gällande hur vi rör på oss under dagens lopp. Förstås behövs också någon svettig stund under veckan då vi anstränger kroppen lite mer än vanligt, men inte heller där är det fråga om oöverkomliga berg att bestiga. I det här skedet slår säkert ändå några av er dövörat till, då det helt enkelt inte finns rum i kalendern, pengar i plånboken eller annat som gör att det är svårt att hitta stunderna för att sköta om sig själv och sin kondition. Men gör det inte ännu!

Enligt UKK-institutets rekommendationer behöver du 2,5 timmar i veckan då du rör på dig raskt eller 1 timme 15 minuter i veckan för ansträngande fysiska aktiviteter. Att röra på sig raskt kan vara promenader, stavgång, långsammare cykling men också lite tyngre trädgårdsarbete, fiske, jakt osv. Vill du komma enklare undan tar du dig ut och anstränger dig lite mer än en dryg timme i veckan genom att gå i kuperad terräng, cykla i rask fart, jogga, gå i trappor, simma. Dessutom kan du fördela alla dessa motionsminuterna under hela veckan – allt behöver inte göras i ett sträck eller på en dag. Så här förbättrar du din (uthållighets)kondition. Din kropp behöver också muskelstyrka och en god balans, varför du också rekommenderas träna dessa egenskaper åtminstone 2 gånger i veckan. Dansa en stund, gå på gym, stretcha framför tv:n, träna din balans, spela bollspel eller gör något annat där du utmanar dina muskler och din koordination.

All motion behöver inte kosta och ingen motion är onödig. Varje gång du rör på dig, gör du dig själv en god gärning, men inte bara det, din fysiska kondition och din bättre hälsa betyder också inbesparingar för samhället, för dig, dina barn och kommande generationer. Det är lite sådär som när vi medvetet försöker minska på vattenanvändningen i hushållen för att spara eller låta bli att köpa plastkassar för att i långa loppet värna om naturen. Lika viktigt är det att vi alla gör något för vår kondition och hälsa – också det har en inverkan på vår omgivning och vårt samhälle.

Finlands Svenska Idrott är med i kampen och kampanjen för ett fysiskt mera aktivt samhälle. Kom också du med och få hela Svenskfinland i rörelse. Kolla in på vår hemsida www.idrott.fi vad månadens motionärer gör för att må bra eller anmäl dig till något motionsevenemang eller – kampanj. Det är inte för sent – och idag är en bra dag att sätta igång!

Njut av din motionsvardag!

Christel Björkstrand
Generalsekreterare
Finlands Svenska Idrott

 FSI på Facebook

 

 FSI på Twitter

FSI på Instagram

FINLANDS SVENSKA IDROTT r.f.

Gjuterivägen 10
00380 Helsingfors
FINLAND

telefon: 0207309290 (växel)
e-post: info(AT)idrott.fi
FO-nummer: 0211087-9