Motionskort

Logga in på sidan kampanjer.idrott.fi och börja registrera dina cyklade kilometrar. Bäst passar sidan att använda i mobil eller på pekplatta. 

Om du inte har tillgång till internet kan du också delta i kampanjen genom att fylla i vårt motionskort och sedan posta in till oss för att registrera dina prestationer. 

Ladda ner och skriv ut till motionskort här. 

 

 

För mera information

Eva-Lotta Backman-Winquist
0505249624
eva-lotta@idrott.fi

 

Hoppa upp på cykeln och sätt i gång en positiv kedjereaktion i såväl kropp som själ!

2000 tramparna är en cykelkampanj där målet är att cykla 2000 km mellan 1 maj och 31 oktober 2018. Du kan enkelt registrera dina prestationer på webben, och följa med både egna och hela kampanjens kilometerutveckling. Logga in på sidan kampanjer.idrott.fi och börja registrera dina cyklade kilometrar. Bäst passar sidan att använda i mobil eller på pekplatta. 

Cykelträning är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim. Det bästa är att cykling inte belastar kroppen på samma sätt som löpträning. Så har du till exempel problem med dåliga knän eller övervikt är cykling en skonsam motionsform. Du kan själv fritt välja åktempo när du cyklar. I den här kampanjen kan alla vara med oavsett konditions- och styrkenivå, ålder och kön.

Bland alla som uppnår 2000 cyklade kilometrar lottar vi ut en Helkama Jopo Cruiser.

Goda skäl att börja cykla

Cykelträning är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim. Det bästa är att cykling inte belastar kroppen på samma sätt som löpträning. Så har du till exempel problem med dåliga knän eller övervikt är cykling en skonsam motionsform. Du kan själv fritt välja åktempo när du cyklar. I den här kampanjen kan alla vara med oavsett konditions- och styrkenivå.

När du cyklar ökar ämnesomsättningen och hjärtkapaciteten, du arbetar med hela kroppen. Regelbunden träning ger många hälsosamma effekter konditionen förbättras, du får frisk luft och syreupptagningsförmågan förbättras och andningen blir lugnare, hjärtmuskulaturen stärks. Då du tränar regelbundet minskar också risken för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar.

Genom att cykla regelbundet blir du smidigare och rörligare, vilket gör att risken för skador minskar väsentligt. Dina muskler blir starkare och mer uthålliga samtidigt som kaloriförbränningen ökar.

Starkare muskler - lägre puls

Genom att cykla tränar du underkroppens alla stora muskelgrupper. Inte minst tränar du några av kroppens största muskler: lårens framsidor och sätesmusklerna, vilket gör cykling till en perfekt konditionsträning.

Genom att cykla tränar du musklerna som ställer krav på hjärtat att pumpa runt mer blod, vilket gör hjärtat både större och uthålligare. Det betyder i sin tur att prestationen förbättras både när du arbetar och när du vilar. Genom regelbunden träning kommer din vilopuls också att sjunka med tiden.

Cykelträning startar en positiv kedjereaktion: Blodcirkulationen förbättras. Du får mer syre och näring till musklerna, andningen förbättras. Musklerna blir starkare och uthålligare, och det blir lättare att hålla vikten. Du kan äta det du vill eftersom ämnesomsättningen ökar drastiskt. Immunförsvaret förbättras och risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar.


Cykling är skonsamt för kroppen

Jämfört med andra motionsformer är cykling en populär motionsform. Cyklingen ger en jämn belastning utan våldsamma stötar upp genom kroppen. Leder och muskler utsätts för klart mindre förslitning. Och slutligen utmärker cykling sig genom att vara "tidlös". Alla kan vara med - unga som gamla.


Så kommer du i gång med cykling

Även om du inte har ambitioner att bli elitcyklist kan cykeln vara både transportmedel och ditt eget privata friluftsmotionscenter. Börja med att bli kompis med din cykel och så är det bra att investera i en cykelhjälm.

Om du inte är en van cyklist, kommer du snabbt igång genom att göra korta små cykelturer i närområdet, sedan om möjligt kan du t ex cykla till och från jobbet. Bor du långt ifrån din arbetsplats så kan du kanske ta cykeln till stationen eller busshållplatsen så att det blir några kilometer morgon och kväll. Låt inte vädret begränsa ditt cyklande. Är du rätt klädd är turen inte obehaglig även om regnet vräker ner.

Efter hand som du och cykeln blir vänner kan du ge dig i kast med fler och längre cykelturer. Då är det lättast att börja med längre turer över helgen. Finns det roliga sevärdheter i området, kan det vara skoj att sätta upp mål. Det viktigaste är att komma i väg och ge sig tid att njuta av naturen, den friska luften och motionen. Har du barn kan ni göra fina turer tillsammans.

FINLANDS SVENSKA IDROTT r.f.

Gjuterivägen 10
00380 Helsingfors
FINLAND

telefon: 0207309290 (växel)
e-post: info(AT)idrott.fi
FO-nummer: 0211087-9